MMB – un eveniment în premieră, de neratat!

Kanye West are datorii ce depășesc 50 de milioane de dolari. Scam sau nu, mijloc de promovare ori ba, informația despre o datorie atât de mare, a unuia dintre cei mai cunoscuți producători și interpreți din Statele Unite, a stârnit tot soiul de reacții.

Mirare. Suspiciune. Angoase. Cum a putut Kanye să cheltuiască ditamai averea, ba chiar să rămână și cu datorii? Apoi, dacă un artist ca el se plânge de lipsa banilor, ce să mai spunem de cei care dau din coate, zbătându-se să își facă loc în aglomerată industrie muzicală? Astăzi, când încă e atât de ușor să asculți muzică gratuit, online, mai poate câștiga o pâine un artist ce crează sau interpretează muzică? Dar un producător?

Mastering-The-Music-Business2

Conferința Mastering the Music Business, desfășurată la Hanul Gabroveni, cu ale sale discuții despre distribuția digitală a muzicii, branding și brand, promovare și business social, a picat cum nu se putea mai nimerit.

Evenimentul, o premieră pentru România, a fost organizat de Star Management (companie înființată acum 11 ani de zile de Zoli Toth și Anca Lupeș) Asociația Star Education, având drept copartener ARCUB-ul (serviciu public dedicat promovării culturii).

Prima ediție a evenimentului se concentrează asupra oportunităților oferite de internet pentru creația muzicală, promovarea și vânzarea muzicii. Trăim într-o eră în care internetul oferă putere oricărui artist, oferă control din ce în ce mai mare asupra propriului parcurs artistic. Fie că oferă oportunități de învățare prin cursuri online și tutoriale de tot felul, fie că înlesnește drumul muzicii până la urechile și inimile fanilor, internetul pune în mâinile artiștilor frâiele propriei cariere.

via Organizatorii MMB

Sună extraordinar, nu? Artiștii de pe urma cărora giganții industriei muzicale au trăit bine mersi ani de zile, au dobândit în sfârșit puterea!

Problema cu noua industrie muzicală este că nu se poate lepăda întru totul de cea veche. Adică, anumite lucruri sunt roz doar pe hârtie. Casele de discuri mari sunt în continuare biletul loto al oricărui artist aflat la început de drum.

Vorba aia: drumul către succes e tare plin de gropi, așa că un amic care să te scoată din încurcătură și să te pună din nou în mișcare, e bun în cursa asta lungă.

12715837_252815218383418_323882090410192673_o

Thorsten Freese (Director al Believe Digital Group) și Anca Lupeș (Star Management)

O casă de discuri dispune de relațiile necesare pentru a distribui muzica artiștilor, asigurându-i promovarea de care are nevoie. Este amicul de care orice artist are nevoie. Tot casa de discuri este ce care asigură distribuția muzicii, fie că ea se face fizic (discuri) sau digital (pe canale speciale dedicate streamingului, descărcării sau ascultării imediate).

Casele de discuri sunt și cele care au grijă ca drepturile de autor să nu fie încălcate. Altfel spus, sunt pliciul magic care alungă toate bâzâitoarele atrase de borcanul cu miere (citiți aici artistul și opera sa).

Doar anul trecut, am aflat de două procese mari ce au avut ca subiect copyrightul, cel intentat de PRS for Music celor de la Soundcloud (unde părțile au ajuns la o intelegere, iar Soundcloud a plătit o sumă frumoasă pentru asta) si cel intentat gigantului Spotify (distribuitor digital de muzică la fel ca Tidal-proiect inițiat și promovat de Jay-Z și Beyonce și Amazon).

via Organizatorii MMB

Prima zi la Mastering the Music Business a fost un ping pong între prezentările pro distribuția muzicii făcută în maniera old school și varianta modernă, a streamingului digital.

12747414_252760541722219_1419816550955954867_o(1)

 Frank Hessing, fondator al rețelei internaționale de consultanță, Music Consult

Tema a fost dezbătută de doi dintre speakerii invitați la eveniment:  Frank Hessing (fondator al rețelei internaționale de consultanță, Music Consult), care a vorbit despre sursele de venit din industria muzicală și despre administrarea drepturilor de autor și Thorsten Freese (Director al Believe Digital Group), care a făcut lumină în încurcata lume a streamingului digital.

Au fost câteva ore interesante, de pe urma cărora am plecat cu ceva idei clare în minte:

labelurile independete au schimbat mult industria muzicală. Au adus motivație într-o industrie furibundă și o reprezentare justă pentru artist. Aceste labeluri trăiesc din vânzarea fiecărei melodii/disc, față de casele mari care vând muzică aproape de conceptul VRAC

politica de returnare a discurilor nevândute de la distribuitor înapoi către producător este coșmarul tuturor (la fel ca și în cazul presei scrise, producătorul unui disc nu trebuie să suporte numai costul fabricării acelui disc, plus drepturile de autor, ci și casarea sa/retragerea de la vânzare)

Apple este cel mai bun plătitor al drepturilor rezultate din streamingul digital, dar nu pentru o grijă fantastică pentru artist, ci pentru că și-a dorit o bibliotecă muzicală virtuală care să sporească vânzările de produse Apple (Ipod, Iphones etc)

industria muzicală este un front de luptă, unul pe care se dau bătălii grele pentru drepturile de autor, zi de zi.

Sigur, prezentările celor doi speakeri au avut și multe informații tehnice, pe care artiștii români, bloggerii și jurnaliștii, le-au urmărit cu atenție, cerând pe alocuri și lămuriri.

După o scurtă pauză, am trecut la discuția despre brand și branding, despre strategiile dedicate social media și beneficiile prezenței pe aceste mijloace de comunicare. Insightul a fost adus de Cristian China Birta aka Chinezu, founder al Kooperativa 2.0.

Tot Chinezu s-a ocupat de live streamingul de la eveniment, avându-i drept invitați în studioul Chivas Sound of Business Pop-Up TV pe Cornel Ilie, Zoli Toth, Tataee, Dan Fințescu și Virgil Ianțu.

12741917_252769238388016_8931745915363143584_n

Doi dintre invitații de la Chivas Sound of Business Pop-Up

Am încheiat ziua cu poveștile lui Tataee de la BUG Mafia, una dintre trupele ce nu și-a făcut niciodată griji că nu va ajunge la radio. În ultimii ani, BUG Mafia a pariat pe online și în acest moment peste un milion de fani apeciază pagina trupei de pe Facebook și altă jumătate de milion este abonată la canalul de Youtube BUG Mafia.

Desfasurator-2

Programul MMB, 18 Februarie

Mastering the Music Business continuă și azi, iar programul zilei demonstrează că dacă lucrezi în industria muzicală și ai ratat evenimentul ăsta, ar trebui să te așezi singur pe coji de nuci, pentru că tocmai ai gafat-o monumental.

Mulțumim pentru invitație ARCUB și Star Management, o zi despre care abia așteptam să las vorba să umble!

Comentarii

ȚI-A PLĂCUT ARTICOLUL?